Pocz¹tek strony
Obszar serwisowy
Menu witryny
Obszar treści głównej

Podróżowanie bez barier

Informacje dla pasażerów o ograniczonej zdolności ruchowej

Rollstuhl

Podróżowanie bez przeszkód – dla osób o ograniczonych mozliwosciach fizycznych nie jest to oczywistością. 

Na tej stronie znajdą Państwo informacje o szczególnym wyposażeniu i usługach serwisowych na lotnisku w Dortmundzie przeznaczonych dla niepełnosprawnych podróżnych lub osób o ograniczonych mozliwościach ruchowych.

Odpowiednio wczesne zgłoszenie

Barrierefreies parken

Jeśli potrzebujesz pomocy podczas podróży na lotnisku w Dortmundzie, prosimy o podanie rodzaju ograniczenia i zakresu, w jakim potrzebujesz pomocy podczas rezerwacji lotu. Ważne jest wcześniejsze powiadomienie linii lotniczych lub organizatora wycieczki, ponieważ należy odpowiednio skoordynować personel. W przeciwnym razie nie możemy zagwarantować, że otrzymają Państwo potrzebną pomoc.

Aby uzyskać informacje na temat wstępnej rezerwacji usługi przewozu na wózku inwalidzkim, należy skontaktować się z odpowiednią linią lotniczą:

Korzystając z poniższych czterech międzynarodowych klasyfikacji, można samodzielnie określić stopień niepełnosprawności:

Pasażer zawsze potrzebuje wózka inwalidzkiego, również w kabinie nie może się poruszać bez pomocy drugiej osoby. Zasadniczo gość przewozi własny wózek inwalidzki.

Pasażer nie może chodzić po schodach, może jednak pokonywać pieszo krótkie odcinki.

Pasażer z reguły nie potrzebuje wózka inwalidzkiego lub potrzebuje go tylko do pokonania dłuższych odcinków. Może poruszać się na krótkich odcinkach schodów.

Pasażerowie niedowidzący i niewidzący.

Pasażerowie z dużą wadą słuchu lub niesłyszący.

Przyjazd i odjazd samochodem osobowym

Port lotniczy w Dortmundzie jest usytuowany na wschodnim krańcu Zagłębia Ruhry i można łatwo i szybko do niego dotrzeć dostępny drogami krajowymi w Niemczech. Jest położony korzystnie przy autostradzie A 40 (B 1) i A 44. Przyjeżdżający i odjeżdżający taksówką lub samochodem osobowym mogą wsiąść i wysiąść bezpośrednio przy terminalu (dotyczy poziomu odlotów i przylotów). Tym samym do pokonania jest niewiele metrów.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Przyjazd samochodem.

Autobusem

Dzięki bezpośrednim połączeniom autobusowym od dworca w Dortmundzie (AirportExpress) i dworca Holzwickede (AirportShuttle) również dojazd środkami komunikacji publicznej jest łatwy i szybki. Wszystkie autobusy kursujące w ruchu wahadłowym są wyposażone w opuszczane podwozie, a tym samym łatwo dostępne także dla osób poruszających się na wózku. Zatrzymują się one bezpośrednio przed terminalem. Szczegółowe informacje o przyjeździe środkami komunikacji publicznej znajdą Państwo w aktualnym rozkładzie lotów lub na naszych stronach internetowych.

Więcej informacji o przyjazdach i odjazdach środkami komunikacji publicznej znajdą Państwo na stronie: Przyjazd autobusem i koleją.

Parkowanie

Wszystkie parkingi i miejsca parkingowe są wyposażone w stanowiska przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Parking P1 znajduje się bezpośrednio przy budynku terminala i dzięki krótkim odcinkom bez barier jest doskonale dostępny dla osób niepełnosprawnych fizycznie. Na poziomie -1 znajduje się 20 miejsc parkingowych, a na poziomie -2 8 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Warunkiem korzystania jest posiadanie niebieskiej karty parkingowej UE.

Zniżki

Lotnisko w Dortmundzie oferuje pasażerom niepełnosprawnym możliwość bezpłatnego parkowania na parkingach wielopoziomowych (P1 i P2) we wszystkich strefach parkingowych. Warunkiem jest posiadanie legitymacji osoby niepełnosprawnej z oznaczeniem „aG” (wyjątkowa niepełnosprawność ruchowa), „Bl” (niewidomy), „H” (osoby wymagające pomocy) lub „B” (osoby wymagające stałej pomocy).

Ważne: Bezpłatny bilet na wyjazd można otrzymać tylko w dniu lotu powrotnego bezpośrednio w punkcie informacyjnym – należy przy tym okazać bilet lotniczy. Prosimy o zwrócenie uwagi na fakt, że zwrot kosztów w późniejszym terminie jest niemożliwy.

W terminalu

Wszystkie strefy terminala są łatwo dostępne. Sklepy i restauracje znajdują się na poziomie zerowym. Windy umożliwiają dotarcie do wszystkich poziomów. Toalety przystosowane dla niepełnosprawnych znajdują się zarówno w strefie publicznej, jak i w strefie zastrzeżonej. Prosimy o zwrócenie uwagi na odpowiednie tabliczki informacyjne. W przypadku problemów ze znalezieniem drogi należy zwrócić się do informacji lotniska na poziomie odlotów/poziomie 1 lub do pomocy dla niepełnosprawnych (PRM Service) na poziomie przylotów/poziom 0.

Obsługa pasażerów korzystających z wózków inwalidzkich

Pasażerowie podróżujący z własnym wózkiem inwalidzkim (za wyjątkiem elektrycznych wózków inwalidzkich), mogą z nich korzystać w strefie kontroli bezpieczeństwa oraz – po jej przejściu – w poczekalni. Wózek inwalidzki należy opuścić dopiero przed wejściem do samolotu, żeby umożliwić jego załadunek.

Elektryczne wózki inwalidzkie i chodziki muszą zostać oddane w punkcie odbioru bagażu nieporęcznego na poziomie odlotów/poziomie 1. Elektryczne wózki inwalidzkie muszą zostać wcześniej sprawdzone i zwolnione przez pracownika obsługi PRM. Ponadto mogą być wymagane dodatkowe środki. W razie potrzeby obsługa lotniska bezpłatnie udostępni Państwu zastępczy wózek inwalidzki, z którego będą mogli Państwo korzystać do momentu wejścia na pokład samolotu. Więcej informacji dostępnych jest tutaj: Transport wózków inwalidzkich (PDF)

Linie lotnicze z reguły nie pobierają opłaty za transport wózków inwalidzkich i innych pomocy do chodzenia. W stosunku do wózków inwalidzkich z akumulatorem obowiązują specjalne przepisy transportowe. Informację o nich można uzyskać w liniach lotniczych. Zestawienie danych kontaktowych wszystkich linii lotniczych w Dortmund Airport dostępne jest w zakładce Spółki lotnicze. Przed wylotem prosimy o zgłoszenie swojego elektrycznego wózka inwalidzkiego w punkcie informacyjnym na lotnisku i wcześniejsze wypełnienie listy kontrolnej: Kontrola bezpieczeństwa elektrycznego wózka inwalidzkiego (PDF)

Pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service)

Na lotnisku w Dortmundzie dostępna jest Pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service), która na zlecenie linii lotniczych świadczy pomoc niepełnosprawnym. Nasi pracownicy są odpowiednio przeszkoleni, aby pomóc w spełnieniu Państwa indywidualnych potrzeb.

Godziny pracy: od 05:00 do 22:00 (w przypadku opóźnionych lotów odpowiednio dłużej).

Bezpłatna pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service) jest dostępna dla pasażerów niepełnosprawnych lub o ograniczonych zdolnościach ruchowych (ang. passengers with reduced mobility). Obejmuje to następujące grupy osób:

  • pasażerów, którzy zawsze muszą się poruszać na wózku inwalidzkim
  • pasażerów, którzy nie mogą chodzić po schodach, ale są w stanie przejść kilka kroków do swojego fotela w samolocie
  • pasażerów, którzy potrzebują wózka inwalidzkiego do pokonania dłuższych odcinków, ale mogą pokonywać krótkie odcinki schodów do swojego fotela w samolocie
  • pasażerów niedowidzących i niewidomych
  • osób niesłyszących
  • osób upośledzonych umysłowo.

Odlot

Wartebereich prm dortmund airport

Na pasażerów odlatujących czeka centralna poczekalnia na poziomie Departures/Level 1 naprzeciwko stanowiska odprawy 30. Po przybyciu na lotnisko pasażerowie muszą się zarejestrować. Następnie zostaną spotkani w poczekalni i zaopiekują się nimi aż do wyjazdu.

Zameldowanie możliwe jest w następujących miejscach:

  • wszystkie stanowiska odprawy (poziom odlotów/poziom 1)
  • wszystkie punkty informacyjne (poziom odlotów/poziom 1)
  • kolumna alarmowa do wezwania pomocy na parkingu P1 (poziom -1)
  • kolumna alarmowa przed wejściem zachodnim (poziom odlotów/poziom 1).
  • bezpośrednio z serwisu PRM telefonicznie: +49.231.9213-600

Ważne: Należy przybyć na lotnisko najpóźniej dwie godziny przed odlotem, aby załatwić wszystkie formalności związane z odprawą bez presji czasu.

Przylot

Przylatujący pasażerowie są odbierani bezpośrednio z samolotu przez Pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service) i odprowadzani do miejsca wydawania bagażu, a następnie do centralnego punktu zbiórki na poziomie przylotów. W razie potrzeby przy samolocie może się znajdować lotniskowy wózek inwalidzki. Na życzenie pracownicy serwisu mogą pomóc przy późniejszej jego zmianie na własny wózek. Jako centralny punkt zbiórki dla odbierających określono w strefie przylotów/poziom 0 (wyjście do hali odbioru bagażu) punkt odbioru. Prosimy o zwrócenie uwagi na tabliczki informacyjne.