Pocz¹tek strony
Obszar serwisowy
Menu witryny
  • Biuletyn
  • Materiał informacyjny
  • Często zadawane pytania
  • Formularz kontaktowy otworzy się w oknie dialogowym
Obszar treści głównej

Podróżowanie bez barier

Informacje dla pasażerów o ograniczonej zdolności ruchowej

Passagier in
  Rollstuhl im Terminal

Podróżowanie bez przeszkód – dla osób o ograniczonych mozliwosciach fizycznych nie jest to oczywistością. 

Na tej stronie znajdą Państwo informacje o szczególnym wyposażeniu i usługach serwisowych na lotnisku w Dortmundzie przeznaczonych dla niepełnosprawnych podróżnych lub osób o ograniczonych mozliwościach ruchowych.

Odpowiednio wczesne zgłoszenie

Aufgabe von Sondergepäck im Terminalgebäude

Jeśli w związku z podróżą są Państwo zdani na pomoc na lotnisku w Dortmundzie, prosimy o podanie podczas rezerwacji rodzaju ograniczenia i zakresu potrzebnej pomocy. Ważne jest odpowiednio wczesne zgłoszenie, ponieważ pomaga nam ono skoordynować działania naszych pracowników. W przeciwnym razie nie możemy niestety zagwarantować, że otrzymają Państwo potrzebną pomoc. Zalecamy, aby zapytali Państwo swojego lekarza, czy z medycznego punktu widzenia nie występują żadne przeciwwskazania do odbycia lotu.

Korzystając z poniższych czterech międzynarodowych klasyfikacji, można samodzielnie określić stopień niepełnosprawności:

Pasażer zawsze potrzebuje wózka inwalidzkiego, również w kabinie nie może się poruszać bez pomocy drugiej osoby. Pasażer porusza się na własnym wózku inwalidzkim.

Pasażer nie może chodzić po schodach, może jednak pokonywać pieszo krótkie odcinki.

Pasażer z reguły nie potrzebuje wózka inwalidzkiego lub potrzebuje go tylko do pokonania dłuższych odcinków. Może poruszać się na krótkich odcinkach schodów.

Pasażerowie niedowidzący i niewidzący.

Pasażerowie z dużą wadą słuchu lub niesłyszący.

Przyjazd i odjazd samochodem osobowym

Port lotniczy w Dortmundzie jest usytuowany na wschodnim krańcu Zagłębia Ruhry i można łatwo i szybko do niego dotrzeć dostępny drogami krajowymi w Niemczech. Jest położony korzystnie przy autostradzie A 40 (B 1) i A 44. Przyjeżdżający i odjeżdżający taksówką lub samochodem osobowym mogą wsiąść i wysiąść bezpośrednio przy terminalu (dotyczy poziomu odlotów i przylotów). Tym samym do pokonania jest niewiele metrów.

Więcej informacji można znaleźć na stronie Przyjazd samochodem.

Autobusem

Dzięki bezpośrednim połączeniom autobusowym od dworca w Dortmundzie (AirportExpress) i dworca Holzwickede (AirportShuttle) również dojazd środkami komunikacji publicznej jest łatwy i szybki. Wszystkie autobusy kursujące w ruchu wahadłowym są wyposażone w opuszczane podwozie, a tym samym łatwo dostępne także dla osób poruszających się na wózku. Zatrzymują się one bezpośrednio przed terminalem. Szczegółowe informacje o przyjeździe środkami komunikacji publicznej znajdą Państwo w aktualnym rozkładzie lotów lub na naszych stronach internetowych.

Więcej informacji o przyjazdach i odjazdach środkami komunikacji publicznej znajdą Państwo na stronie: Przyjazd autobusem i koleją.

Pomoc transportowa dla niepełnosprawnych

Pasażerowie z fizycznymi ograniczeniami mogą zamówić usługę transportu dla niepełnosprawnych miasta Dortmund/DEW21, korzystając z usług pomocy dla niepełnosprawnych (PRM Service) lotniska w Dortmundzie. Zostaną wówczas przewiezieni wraz z bagażem w dniu odlotu na lotnisko, a w dniu przylotu odwiezieni do domu. Ta dodatkowa usługa jest płatna. Więcej informacji i cennik mogą Państwo uzyskać, kontaktując się z Pomocą dla niepełnosprawnych (PRM Service).

Parkowanie

Wszystkie parkingi i miejsca parkingowe są wyposażone w stanowiska przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Parking P1 znajduje się bezpośrednio przy budynku terminala i dzięki krótkim odcinkom bez barier jest doskonale dostępny dla osób niepełnosprawnych fizycznie. 

Należy zwrócić uwagę, że odbiór przez Pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service) może się odbywać tylko z parkingu P1 (poziom -1).

Zniżki

Niepełnosprawnym pasażerom port lotniczy w Dortmundzie oferuje możliwość bezpłatnego parkowania w wyznaczonych miejscach na parkingach (P1 i P2). Warunkiem jest posiadanie legitymacji osoby niepełnosprawnej z oznaczeniem „aG” (wyjątkowa niepełnosprawność ruchowa), „Bl” (niewidomy), „H” (osoby wymagające pomocy) lub „B” (osoby wymagające stałej pomocy).

Ważne: Bezpłatny bilet na wyjazd można otrzymać tylko w dniu lotu powrotnego bezpośrednio w punkcie informacyjnym – należy przy tym okazać bilet lotniczy. Prosimy o zwrócenie uwagi na fakt, że zwrot kosztów w późniejszym terminie jest niemożliwy.

W terminalu

Wszystkie strefy terminala są łatwo dostępne. Sklepy i restauracje znajdują się na poziomie zerowym. Windy umożliwiają dotarcie do wszystkich poziomów. Toalety przystosowane dla niepełnosprawnych znajdują się zarówno w strefie publicznej, jak i w strefie zastrzeżonej. Prosimy o zwrócenie uwagi na odpowiednie tabliczki informacyjne. W przypadku problemów ze znalezieniem drogi należy zwrócić się do informacji lotniska na poziomie odlotów/poziomie 1 lub do pomocy dla niepełnosprawnych (PRM Service) na poziomie przylotów/poziom 0.

Serwis dla osób poruszających się na wózkach

Jeśli podróżują Państwo we własnym wózku inwalidzkim lub używają balkonika, konieczne może być nadanie go na stanowisku odprawy jako bagażu. W tym przypadku lotnisko udostępni Państwu bezpłatnie wózek inwalidzki, z którego będą Państwo mogli skorzystać w celu wejścia do samolotu. Z reguły linie lotnicze przewożą wózki inwalidzkie i inne pomoce do chodzenia bezpłatnie. W przypadku akumulatorowych wózków inwalidzkich obowiązują szczególne przepisy transportowe. Aby uzyskać więcej informacji, należy zwrócić się z pytaniem do właściwych linii lotniczych.

Przegląd danych kontaktowych wszystkich linii lotniczych na lotnisku w Dortmundzie można znaleźć na stronie Spółki lotnicze.

Pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service)

Na lotnisku w Dortmundzie dostępna jest Pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service), która na zlecenie linii lotniczych świadczy pomoc niepełnosprawnym. Nasi pracownicy są odpowiednio przeszkoleni, aby pomóc w spełnieniu Państwa indywidualnych potrzeb.

Godziny pracy: od 05:00 do 22:00 (w przypadku opóźnionych lotów odpowiednio dłużej).

Bezpłatna pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service) jest dostępna dla pasażerów niepełnosprawnych lub o ograniczonych zdolnościach ruchowych (ang. passengers with reduced mobility). Obejmuje to następujące grupy osób:

  • pasażerów, którzy zawsze muszą się poruszać na wózku inwalidzkim
  • pasażerów, którzy nie mogą chodzić po schodach, ale są w stanie przejść kilka kroków do swojego fotela w samolocie
  • pasażerów, którzy potrzebują wózka inwalidzkiego do pokonania dłuższych odcinków, ale mogą pokonywać krótkie odcinki schodów do swojego fotela w samolocie
  • pasażerów niedowidzących i niewidomych
  • osób niesłyszących
  • osób upośledzonych umysłowo.

Odlot

Dla odlatujących pasażerów dostępne są punkty odbioru. Po przybyciu na lotnisko należy udać się do jednego z centralnych punktów obsługi, aby skontaktować się z pomocą dla niepełnosprawnych (PRM Service). Pasażerowie zostaną wówczas odebrani z tych miejsc i otrzymają pomoc do momentu odlotu.

Dostępne są następujące punkty obsługi (punkty odbioru):

  • wszystkie stanowiska odprawy (poziom odlotów/poziom 1)
  • wszystkie punkty informacyjne (poziom odlotów/poziom 1)
  • kolumna alarmowa do wezwania pomocy na parkingu P1 (poziom -1)
  • kolumna alarmowa przed wejściem zachodnim (poziom odlotów/poziom 1).

Ważne: Należy przybyć na lotnisko najpóźniej dwie godziny przed odlotem, aby załatwić wszystkie formalności związane z odprawą bez presji czasu.

Przylot

Przylatujący pasażerowie są odbierani bezpośrednio z samolotu przez Pomoc dla niepełnosprawnych (PRM Service) i odprowadzani do miejsca wydawania bagażu, a następnie do centralnego punktu zbiórki na poziomie przylotów. W razie potrzeby przy samolocie może się znajdować lotniskowy wózek inwalidzki. Na życzenie pracownicy serwisu mogą pomóc przy późniejszej jego zmianie na własny wózek. Jako centralny punkt zbiórki dla odbierających określono w strefie przylotów/poziom 0 (wyjście do hali odbioru bagażu) punkt odbioru. Prosimy o zwrócenie uwagi na tabliczki informacyjne.